Wine Jockey

over druiven, decibels en delicatessen

Vlaamse wijnblogdagen: perfect wine-foodmatch

leave a comment »

Tijdens opleidingen wijn zit er steevast een mini-onderdeel wijn en gerecht tussen. Ik houd me daar graag mee bezig en dus las ik vol verwachting de tekst ter voorbereiding. De ontnuchtering was groot. De auteur is vermoedelijk een wetenschapper ‘raté’, want ik trof de volgende formule aan :
smaak = (productbenadering + waardebeleving) x producteigenschappen.

Tjonge tjonge, wat zat er in die zijn thee? LSD? Natuurlijk spelen die elementen een rol in de smaak van een product, maar hoe kan je in godsnaam productbenadering optellen met waardebeleving en de som daarvan vermenigvuldigen met de eigenschappen van een product? Hoe moet ik mijn waardbeleving ten opzichte van de Conférencepeer kwantificeren? Staat veel sap, gelijk met een hogere staat van opwinding of krijgt de harde beet een 9 op de schaal van genot?

Anyway, om maar te zeggen. Er wordt wat afgeleuterd over smaken en hoe ze te combineren. Persoonlijk zoek ik elke dag naar leuke combinaties. Soms komen die spontaan, zoals die ene keer dat ik een fles Barbera bestelde bij een bord pasta met everzwijn. Een andere keer gaan we bewust op zoek naar wat nu het beste smaakt. Legendarisch zijn de aspergeavonden bij Vinikus, waar je drie gerechten met asperges proeft telkens begeleid van drie wijnen. De uitslag is evenzeer subjectief als verrassend.

En soms maakt het gewoon allemaal niet uit en is het gewoon genieten van elk bord dat passeert en laat je je verrassen door de wijn die er bij geschonken wordt. Afgelopen zondag was weer zo’n dag. Uitgenodigd door een gastheer en gastvrouw die de perfecte ‘niets moet-ambiance’ wisten te creëren. We kregen volgende gerechten en wijnen :

1. Sekt Pinot Noir 2006  van Weingut Am Stein  – Petit gris met champignons overgoten met een lichte roomsaus op basis van asperges

2. Riesling 2002 van Pfeffingen – Rundcarpaccio met parmesan, pesto en appelkappers

3. Silice Sauvignon Blanc 2008 van Domaine les Eminades – Tarbot met champignons, serranoham

4. Pomorosso Barbera d’Asti 2005 van Coppo – Lam met fijne kruiden, tuinbonen en aardappelen met rozemarijn

5. Riesling Auslese 1999 van Keller – drie kazen (Epoisse, Brie de meaux, ‘Barolokaas’)

6. Rivesaltes 1969 van Domaine Rancy – een klassieke dame blanche met echt (zeer echt) hoeveijs

Zou je het zelf ook zo doen?

Written by winejockey

April 12, 2010 at 9:05 pm

Leave a comment