Wine Jockey

over druiven, decibels en delicatessen

Vlaamse Wijnblogdagen: Zuid-Afrika

with 3 comments

De timing is niet toevallig natuurlijk. Volgende week start het WK voetbal in het meeste zuidelijke land van het continent Afrika. Het zal jammer genoeg zonder ons radio-icoon Jan Wauters zijn, die deze avond overleden is. Eenenzeventig jaar is verdomd jong in een tijd waar we al maar ouder worden. Alweer een erudiet journalist die ons achterlaat.

Maar het zijn de wijnblogdagen en de dus moeten we het over wijn hebben. Eerlijk? Ik ken niets, maar dan ook helemaal niets van Zuid-Afrikaanse wijn. Ik heb ooit wel eens een Pinotage geproefd met een onwaarschijnlijk hoog rubbergehalte. Het schijnt de typiciteit te zijn van die druif. Oh ja, wat ik ook weet, is dat als er een druif op de fles staat, er minstens 85% van die specifieke druif in zit, en er voor minstens 85% van het jaartal op de fles aan toegevoegd is. Om het met een modern woord te zeggen: een ‘corridor’ voor gesjoemel en gezever.

Ongetwijfeld bestaat er geweldige  ‘marchandise’ uit Zuid-Afrika, en als ik eerlijk mag zijn, ik zou dat liever ter plekke willen proeven. Maar als er iemand is die mij met de ontdekking van het jaar wil laten kennismaken, graag.

Written by winejockey

June 4, 2010 at 10:10 pm

Posted in wijn

Tagged with ,

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dan kom je maar eens deze richting uit: Zuid-Afrika staat in de volksmond nog steeds gelijk aan gesjoemel en rommel (en dat klopt nog deels) dankzij de bocht die coöperatieven als KWV jarenlang op de markt slingerden. Gelukkig is er ook wel wat anders ondertussen. Domeinen en wijnmakers als Allesverloren, Cederberg, Jean Daneel, Eben Sadie, Neil Ellis, Springfield, Old Vines, Philip Jordaan, Wildekrans, enz. maken dikwijls prachtige wijnen. De enige plaag in ZA op dit moment is vnl. Parkersiering van de wijnen. Neem bv. Allée Bleu: begon schitterend, bv. met één van de mooiste Pinotages die ik dronk (dat rubberaroma is te wijten aan een foute gistingstemperatuur), maar maakt nu banale, vette, lompe wijnen zonder zuren en nuance … .
    De boel daar eens in mijn uppie gaan ontdekken staat anders ook hoog op mijn verlanglijstje!

    Amaronese

    June 5, 2010 at 9:44 am

  2. Zelf hou ik wel van die heerlijke Rustenberg Chardonnay. Professioneel werk ik echter met Mooi Bly, Groote Post en Ken Forrester. Ken Forrester maakt werkelijk schitterende Chenin Blanc wijnen.
    Het boeltje ginds ter plekke gaan ontdekken! Hiervoor stel ik me ook wel kandidaat…mss een idee voor onze volgende bijeenkomst 🙂

    Wim

    June 6, 2010 at 8:35 am

  3. Cederberg is een topper in Chenin en Syrah. De Mooiberg is een vlotte drinkwijn voor een ongelooflijke prijs. Allen te krijgen bij de Wijnkraal.

    Bert

    June 6, 2010 at 8:25 pm


Leave a comment