Wine Jockey

over druiven, decibels en delicatessen

Beter dan sommige wijnen

with 2 comments

Oude geuze kan geweldig smaken. Zeker 3 Fonteinen, die door kenners beschouwd wordt als de betere soort. Door een defect aan een thermostaat is de man kwasi zijn hele voorraad kwijt. Enkele weken voordien ben ik er nog langs geweest om enkele flessen in te slaan.IMG_1325

Oude geuze rijpt zoals een goede wijn. Je mag ‘m tot 10 jaar laten liggen in een goede kelder. Maar bij warm weer klinkt de lokroep van de flessen en dan moet er altijd eentje aan geloven. Hij mag licht gekoeld geserveerd worden (12-14°C) -al heb  ik ‘m persoonlijk liever iets warmer- en in de mond proef je de typische zure maar smaakvolle lambik. Nog wat jong nu, maar desalnietemin al heerlijk om te drinken.

Voor de liefhebbers. Om de hoek van de brouwerij vind je op het kerkplein van Alsemberg Brasserie 3 Fonteinen: een restaurant uitgebaat door de broer. Deze serveert nog een oude geuze uit 1997. Voor 13 euro (75cl) krijg je puur goud in het glas.

Written by winejockey

June 26, 2009 at 12:09 am

Posted in wijn

Tagged with , , ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoewel ik 3 Fonteinen vaak wat agressief zurig vind en bv eerder de voorkeur geef aan Girardin, wou ik gewoon even stipuleren dat je geuze véél langer dan 10 jaar kan bewaren… Zo dronk ik er vorig jaar een van 45 jaar in perfecte conditie!

    BDC

    June 27, 2009 at 10:06 am

  2. Dat klopt wat de bewaartijd betreft BDC, maar ik neem dan ook een gemiddelde kelder. Enkele maanden geleden kreeg ik van de buurvrouw een geuze van 20 jaar oud en die was niet meer te drinken.

    winejockey

    June 27, 2009 at 10:16 am


Leave a comment